Centrale webredactie Persgroep is einde van internetambities

Net een stukje getikt voor De Nieuwe Reporter over de opheffing van de afzonderlijke internetredacties van de Persgroep-titels (Volkskrant, Trouw en Parool; het AD had al een onafhankelijke internetredactie). Zal mijn verhaal dat daar te lezen valt, hier niet herhalen; maar wil wel even reageren op een ander stuk dat op DNR staat. Dat is een interviewtje met Hans Deridder, ‘managing editor’ (wat dat ook mag betekenen) van de Persgroep, en Bart Franssen, de nieuwe chef van de centrale webredactie.

De stap van Persgroep is niet zonder precedent. De Belgische titels werken al op die manier, en, zeggen Deridder en Franssen, zijn in korte tijd marktleider geworden van de Belgische online-nieuwsmarkt. In het land der blinden is eenoog koning, zou ik bijna zeggen. In België bestaan namelijk geen oppermachtige nieuwssites als bij ons nos.nl en nu.nl; de kranten opereren daar in een wereld waarin de concurrentie om het online nieuws veel minder hard is dan in Nederland. En in Oostenrijk heeft Der Standard, een van de toonaangevende kranten, ook gekozen voor een volledig autonoom opererende online newsroom. Het verschil is natuurlijk wel dat die slechts één titel bedient en het zich dus kan permitteren om duidelijke keuzes te maken.

Wat me opvalt is de totaal andere denkwereld die beide heren lijken te hanteren. Een webredactie moet volledig onafhankelijk zijn en losstaan van zijn titel, zeggen ze; anders zit ze maar onder de duim bij de krantenredactie. Wat een rare redenering! Alsof de centralisatie van de internetredacties daaraan iets zou veranderen. De impliciete aanname van Deridder en Franssen lijkt te zijn dat krantenredacties conservatief zijn en geen benul hebben van internet. Daarin geef ik ze volledig gelijk. Maar het juiste antwoord lijkt me dan niet om de webredacties daar dan maar weg te halen. Want binnen de Persgroep blijft het papier de dominante factor. Wat mij vooral het gevaar lijkt, is dat de nieuwe centrale webredactie een heel gemakkelijk doelwit is voor verdere bezuinigingen. Ze gaat van start met veertig man, maar ik ben benieuwd of dat er over een jaar of wat nog zoveel zijn.

Wat Deridder en Franssen feitelijk zeggen, is dat de Persgroep toestaat dat het papier het wint van het internet. Oud verslaat nieuw. Lijkt me niet echt getuigen van innovatieve kracht en voorbereid zijn op de toekomst.

4 Comments

  1. Ik vraag me af wat de Persgroep volgens jou dan wel ‘het juiste antwoord’ is. Dat je de geplande verhuizing niet ziet zitten, is vrij duidelijk. Maar hoe moeten ze het dan wel aanpakken?

    Blijkbaar werkt het huidige plan ook niet. De websites van De Persgroep draaien volgens NRC verlies.

    En je zegt het het zelf al: krantenredacties zijn conservatief en hebben geen benul van internet – een uitspraak waar ik het mee eens ben. Hoe zorg je er dan voor dat die twee culturen (papier en internet) elkaar kunnen versterken, of überhaupt naast elkaar kunnen bestaan?

    1. Zie voor een uitgebreidere kritiek mijn stuk op de Nieuwe Reporter: http://www.denieuwereporter.nl/2011/01/een-eigen-website-voor-de-krant-is-essentieel-voor-marketing-en-innovatie/. Daaruit blijkt in ieder geval ook dat de stelling dat de websites met verlies draaien, in ieder geval discutabel is. Elke afzonderlijk katern van elke krant draait waarschijnlijk met verlies. Mijn oplossing zou zijn: zelfs in tijden van hoge nood, de investeringsbudgetten handhaven voor innovatie in nieuwe media. Je moet wel; de oude manieren hebben hun beste tijd gehad.

Comments are closed.